Thursday 14 July 2011

Iubirea din copilarie

Sanni e prima prietena pe care Bogdan si-a facut-o aici, in Cambridge. E din Oulu, Finlanda. Este o fetita extrem de frumoasa, blonda, cu fata alba, curata, cu ochi mari, rotunzi, de o culoare unica: un verde cum n-am mai vazut (cel putin mie asa mi se pare). Este tot timpul vesela, jucausa, vorbareata si are tot timpul o jucarie de plus in mana. Iar Bogdan o iubeste….
Shawn e primul copil care l-a intampinat pe Bogdan in prima zi de nursery. E din Filipine. E o fetita frumoasa, creola, cu parul negru, lung si drept si poarta ochelari. Vine intotdeuna imbracata in uniforma completa. Este foarte seriosa. Ii las tinandu-se de mana si ii gasesc la fel. Si Bogdan o iubeste….
Anabel e tot o colega de nursery, blonda, cu parul lung, intotdeuna impletit, prins intr-o codita. E prima “british girlfriend”. Plange foarte des caci asa "ii e felul", mi-a zis Lisa, mama ei. Iar Bogdan o iubeste….

Azi am ajuns la nursery la ora obisnuita. In fata noastra, asteptand, era Anabel. Fara sa spuna "Hi", Anabel a zambit. Atat… Atunci Bogdan mi-a zis: “Mami, Anabel nu ma mai iubeste!” si a zambit rusinat, uitandu-se la ea. Eu am intrebat: “De ce crezi asta?" "Pentru ca acum il iubeste pe Diego”. Si am intrat… Asezati in cerc, copiii isi alesesera locurile langa colegii preferati. Bogdan s-a uitat in jur si ales sa stea langa Anabel, care l-a prins de mana. Dupa putin timp, a venit si Shawn… Bogdan s-a ridicat si a luat-o de mana. Impreuna s-au asezat langa Anabel. Eu i-am privit cu mare drag. Erau minunati: stateau jos, cu picioarele incrucisate, tinandu-se de manute. Abia atunci am observat: Anabel il tinea de mana si pe Diego. Si toti erau multumiti, veseli si linistiti.
Venind spre casa, am incercat sa deslusesc sensul cuvintelor lui Bogdan. Ce inseamna iubirea pentru el? Frumusete, stabilitate, siguranta si mai presus de toate, prietenie… Inseamna sa te rusinezi, dar sa-ti pastrezi zambetul pe buze. Si am mai inteles ceva: iubirea nu se imparte. Daca Anabel il tine si pe Diego de mana si se joaca si cu el, inseamna ca nu-l mai iubeste pe Bogdan, iar el stie, poate chiar simte…. Dar nu e trist, pentru ca ii zambeste in continuare rusinat, cand ea il priveste. Asta pentru ca o are inca pe Shawn, pe care oricum o prefera sau poate din cauza ca pe Anabel nu a iubit-o niciodata suficient. Cand era mai mic, avea propria definitie a iubirii: a iubi inseamna sa fii bun si frumos. Acum inseamna putin mai mult...
Tudor zice: "Mami vreau sa te iubesc!", asta insemnand ca vrea sa ma imbratiseze, sa ma mangaie si sa ma pupe. Tudor o iubeste pe Eevi, sora lui Sanni, pentru ca e cuminte. Si se intristeaza daca Bogdan vrea sa se joace cu ea pentru ca nu vrea sa o imparta cu nimeni. Pentru el, iubirea inseamna tandrete, cumintenie si poate, posesie.
In fiecare seara inainte de culcare, Bogdan ma intreaba: "Mami, ma iubesti?" Pana azi credeam ca e felul lui de a se asigura ca l-am iertat pentru ca m-a suparat in timpul zilei. Dar azi ma gandesc ca de fapt nu vrea decat sa fie sigur ca raman in continuare prietena lui, ca o sa fiu tot timpul langa el si ca nu o sa impart iubirea pentru el cu nimeni.

Candva i-am spus ca iubirea se simte. Dintr-o alta perspectiva, azi am inteles ca iubirea se spune, se arata si se simte. Azi am inteles ca, pentru copiii mei, sentimentele pot fi ciudate, pentru ca se schimba si se simt diferit….
In trairile lor contradictorii, exprimate si neexprimate, un singur lucru va ramane constant: iubirea mea neconditionata...

4 comments:

  1. Multumesc pentru ce-ai scris. Oi fi eu sensibila acum, dar tu chiar esti desteapta. Si Andrei imi spune ca vrea sa ma iubeasca si inseamna acelasi lucru, ca ii este dor sa ma stranga in brate...

    ReplyDelete
  2. Esti si sensibila, cum esti de obicei, dar sa stii ca asa a fost sa fie. Si ma bucur ca si Andrei e copil si te face sa te simti cum m-am simtit eu azi, adica unica. Intr-un fel ciudat, pentru ei, micuti fiind, iubirea e cumva ... "fizica". Si o fac atat de simplu, de usor, de sincer. Interesant pentru mine e ca simt diferit, in perioade diferite. Si ce am scris azi, e in mod special pentru tine. Sincer...Te pup

    ReplyDelete
  3. Excelent articol, Moni. Ma bucur ca ti-ai facut acest blog. Te rog sa postezi cat de des poti scrieri despre copii in general, copiii tai in particular, sentimente, trairi si ganduri pure de mame si prunci.
    Bravo!

    ReplyDelete
  4. Ma bucur ca ti-a placut! O sa mai scriu bineinteles, ca de asta am facut blogul. Nu stiu cat de des, ca nu am gasit inca pe nimeni sa-mi vanda ceva timp :)) Vreau sa scriu despre oameni, imagini si tot ce e "altfel"... sau poate doar mi se pare.

    ReplyDelete